Vámos Miklós - Kedves kollégák

"A kortárs magyar irodalom valamiféle kis tükrét tartja kezében az olvasó. Én tartom elébe. Pontosabban mi, vagyis mintegy hetven hazai szerző. Sajnos, hárman időközben elhunytak. Hetven író portréjáról, bizonyos köz- és magánügyeiről hull le a lepel. Személyes kis tükör ez. Elfogult, de azért remélhetőleg nem torzít. Öt éven át beszélgettem a hazai irodalom aprajával-nagyjával, kétheti rendszerességgel. A helyszín (egyetlen kivétellel) az Alexandra Könyvesház Nyugati téri áruháza volt, a negyedik emeleti panorámaterem. Az eszmecseréket rögzítette és műsorra tűzte a Pax és a Duna tévé. Hetvennégy beszélgetés, mert a legkedvesebb kollégákat kétszer hívtam meg. Természetesen rövidítésre, szerkesztésre kényszerültem, hogy beleférjünk két kötetbe, kisimítgattam az élő beszéd írásban nem jól festő lazaságait, de igyekeztem megtartani a természetességét, és kinek-kinek jellegzetes stílusát. Emiatt számomra érdekes írói munkának bizonyult a szövegek formálása. Bízom benne, hogy olyasféle közös mutatvány a végeredmény, mint az artistáké, én a mértékletes untermann szerepét próbáltam játszani. Boldogít, ha lehetővé tehettem, hogy kartársaim fölrepüljenek. A "Kedves kollégák" megjelenése lezár egy korszakot az életemben. Hatvanéves vagyok, ideje átengednem az irodalmi kérdező szerepét alkalmas fiatalabbaknak. Sokat tanultam e beszélgetésekből, az alkotó ember, az irodalmi hétköznapok, a szavakkal vívott küzdelem és az írók családi életének felemelő nehézségeiről, örömeiről. Azt hiszem, olyan tudás ez, amire az olvasók is kíváncsiak. Ha a kérdezett szerzők egyik-másik könyvéhez is kedvet támasztunk, az már a hab a tortán. Tartsanak meg minket jó emlékezetükben." (Vámos Miklós)

Magyar szakosként szégyen, nem szégyen a kötetben szereplő szerzők negyedéről hallottam és olvastam is tőlük. Persze a mai hároméves képzésben nem igen jut idő elkalandozni a kortárs magyar irodalomban. Tartottam is ettől a könyvtől, azon oknál fogva, hogy az interjúalanyok háromnegyedét nem is ismertem. Kellemesen csalódtam, mert mindegyik interjú érdekes és szórakoztató volt, mindenki tudott jó anekdotával szolgálni. Vámos hasonlóképpen építi fel az interjúit, visszatérő elemek a születési idő, az asztrológia, névetimológia és az életrajz lexikális adatai. Emellett visszatérő elem a humor, és a sztorizgatás.

Ez a könyv tökéletes arra, hogy megismerjük belőle a magyar kortárs szépirodalom egy szeletét – élvezetesebb és hatékonyabb módon, mintha a fenti 70 szerző életrajzát nyálaznánk át.
Ajánlom mindenkinek, aki szereti a magyar irodalmat és/vagy magyar szakos :)


5/5

Kiadó: Európa Könyvkiadó
Kiadás éve: 2010
Oldalszám: 416+516
Ár: 5000 Ft
Borító: 5/5

Nincsenek megjegyzések:

Te mit gondolsz? :)

Üzemeltető: Blogger.